Ei enää viestipingistä
Onko ollut säätöä, kun on pitänyt varata aika tai sopia tapaaminen sähköpostilla tai puhelimitse? Jos kalenteri ei ole käsillä tai sitä ei edes ole, on varmasti sovittelemista saada aikataulut kohdilleen.
Muutimme viime kesänä omakotitaloon. Kylpyhuoneessa oli vuotava hana, jonka edellinen omistaja oli luvannut korjauttaa. Hän oli sopinut asiasta jo putkimiehenkin kanssa. Hienoa!
No, kun pariin viikkoon ei kuulunut mitään, enkä saanut putkaria kiinni, otin yhteyttä entiseen omistajaan. Hän kertoi, että se on aina vaikeasti tavoitettavissa. Muutaman WhatsApp-viestin jälkeen saatiin aika lopulta sovittua ja hana vaihdettua. Hieno homma.
Toinen esimerkki on kylppärirempasta. Taas tarvittiin putkimiestä WC-pöntön irrottamiseen. Sen sijaan, että voisin varata pöntön irrotukseen suoraan kalenterista, piti taas soitella ja viestitellä useasti, että saatiin aika varattua. No tämäkin remppa saatiin lopulta kunnialla hoidettua ja putkityöt sujuivat mallikkaasti.
Jäin kuitenkin miettimään, miksei perinteisimmillä palvelualoilla hyödynnetä nykytekniikkaa?
Nykyään nettiajanvaraus alkaa olla standardi. Voin varata ajan 24/7, katsastukseen, parturiin, lääkäriin, pankkiin, renkaiden vaihtoon ja nyt niin ajankohtaiseen koronatestiin. Miksipä ei samaa voisi käyttää kiukaan vaihtoon, tukkeutuneen viemärin avaamiseen, ilmastointikanavien nuohoukseen, jne…
Teknologia on jo olemassa ja maksuttomallakin järjestelmällä pääsee hyvin alkuun.